søndag 19. april 2009

Oppdatering på heksagonfronten + Macmania:o)

Så langt har jeg kommet på heksagonteppet mitt!:o) Hele 50 sekskanter er hekla sammen - slett ikke verst, om jeg skal si det selv! Og gjett hva! Alle trådene er festa også, så det er like fint på baksida! Har jo ikke bestemt helt nøyaktig hvor stort det skal bli, men tenker at jeg nærmer meg en tredjedel nå. Har bare hekla forskjellige sekskanter foreløpig, og skulle gjerne visst hvor mange kombinasjoner jeg har tilgjengelig. Hvis noen er flink i matte kan de godt få regne ut hvor mange 3-farge-varianter man får med 10 forskjellige farger!

Oppdatering: Jeg fikk spørsmål om hvor lang tid det tar å hekle en lapp. Det hadde jeg ikke sjekka, men estimert for meg sjøl sånn ca en halvtime. Men nå måtte jeg jo ta tida da, så jeg kunne gi et eksakt svar. Svaret er: 23 og et halvt minutt. Ihvertfall nå ikveld, med bare hekling (og snakking med Guro), og ikke parallell tv-titting og chatting. En halvtime er altså ikke et så verst estimat, sånn til vanlig. Jeg syns ihvertfall det går ganske radig. Og da er lappen altså hekla sammen med resten av teppet.

Ellers - når jeg ikke hekler, så leker jeg med min nye iMac! Den kom rett etter påske, og ja, den fungerer utmerket, heldigvis! Jeg driver og legger inn alle bildene mine, og organiserer og styrer. Planen er at alle skal få registrert sted og personer og andre nøkkelord på seg. Det tar tid!! Selv om iPhoto 09 er et godt verktøy, så tar det mye tid når man har noen-og-tjue tusen bilder å behandle! Men jeg har da kommet et stykke på vei. Sånn ser det ut når jeg holder på å legge på nøkkelord. Kommer til å legge til flere nøkkelord etterhvert.
iPhoto har også noen andre kule funksjoner - ansiktgjenkjenning og kartfunksjon. Ansiktgjenkjenning er jo morsomt, men det krever endel klikking når det er snakk om så store bildemengder, for man må godkjenne forslagene den kommer med (og skal man få registrert alle bildene med et gitt ansikt må man egentlig gå gjennom manuelt også, for systemet er ikke vanntett - det får ikke med seg riktig alle fjesene! Men fiffig er det! Og kartfunksjonen er kul! Registrerer man hvor bildene er tatt (med kamera med gps skjer det automatisk), så kan man få vist på et kart hvor bildene er tatt, og bare trykke på stedet for å få alle bildene derfra. Den bruker GoogleMaps, og kan finne hvert minste sted.
Jeg liker sånn organisering, jeg. Er jo egentlig litt det jeg gjør på jobben også, bare med bøker;o)
Har installert en prøveversjon av PhotoshopElements også, så jeg har lagt inn og redigert disse bildene, som de første på den nye maskinen. Prøvd å skrive ut har jeg også idag, så nå føler jeg at jeg er igang her!:o) Har vært endel inne på forumet mac1.no også, og plukket opp lure tips ang. mac-maskiner. Det hender jo det dukker opp ting som er litt annerledes. Men der finner man svar på det meste altså.
Scrapping har det ikke blitt noe av siden påske, men jeg skal prøve å gjøre ferdig bidragene til M-game denne uke - kanskje på treffet på Hobbykroken på onsdag?:o)

8 kommentarer:

Maren sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Maren sa...

Så kult teppe! Hvor lang tid tar det å lage en rute?

Fine mac'en da, skjønner godt det er mania for tiden! ;)

Vibeche Bergqvist Ellingsen sa...

Kjempe flott teppe du lager, dette må ta tid :)
Også er jeg litt misunnelig på deg som har fått en Mac, drømmer om det litt jeg også. Men det får bli med drømmen så langt ihverfall.

Blir kjekt å treffe deg igjen på onsdag, synes det er kjempe lenge siden vi var der nå.
Vi snakkes på onsdag, kos deg i uken.
Klem

Sonja sa...

Åhh for et herlig teppe du får der! Og den Mac'en ser jo ikke mindre fin ut den :)

Ha en fin uke!

Grylla sa...

Jeg driver og manner meg opp litt til et slikt teppe, men jeg tror kanskje det må vente såpass at det blir et vinterprosjekt. Hvor lang tid tar det per lapp egentlig.

Snakkes på Onsda :)

linn kr/sykepleier sa...

Det blir et kjempe kult teppe det der. Har selv et lappeteppeprosjekt (av den enklere sorten), men det tar meg minst 3 dager å strikke noen omganger med rett-vrang. ;D

Flott mac og enda flottere program. Skjønner at dette hadde vært noe for meg og. :D

Ania sa...

Diiigger teppet!! :D Og å labele bilder suuuuger...iallefall selve jobben :P Synes nå jeg :p

Hege sa...

WOW!! Dette teppet blir jo kjempeflott! Du er jo superflink!!
Kos deg videre med heklingen og Mac`en!

Klem