lørdag 22. januar 2011

Helsingin yliopisto?!

'Hæ?', tenker du kanskje. Hvis du ikke kan finsk. Eller tilfeldigvis jobber på et universitetsbibliotek.
Vel, overskrifta betyr Helsingfors universitet. Vi har plenty med institusjonsserier derfra i våre samlinger, og det finske navnet sitter spikret i hodet når man har lest det noen ganger. Finsk er jo litt morsomt egentlig, blant annet fordi man ikke skjønner et kvekk!:o)
 Helsingin yliopisto. Ligner litt på slottet i Oslo, gjør det ikke? (bilde fra yle.fi)

Ok - men poenget er altså at jeg skal til Helsinki!!! Jeg fikk helt akutt lyst til å reise dit her tidligere i uka. Aner ikke hvorfor egentlig - jeg har jo maaange byer på ønskelista mi. Så sjekka jeg flybilletter og konstaterte at de var rimelige. Men jeg bestilte ikke. Hadde ikke noen å reise med bl.a. Dagen etter hadde RareRina en blogpost om Helsinki, og jeg fikk enda mer lyst! Så fikk jeg med meg mitt førstevalg som reisekamerat (yey!) - og vips så hadde vi bestilt både fly og hotell til rett etter påske!:o) Jeg gleeeder meg!
Jeg har vært i Finland én gang før - da var det Turku og Mummidalen som var målet. Fint der óg, men nå er jeg veldig klar for å se hva Helsinki har å by på!
Design District høres ytterst forlokkende ut. Tror nok jeg skal få tida til å gå der!:o)
Helsinki10 ser ut som en kul butikk, anbefalt av Rina. Du kan lese flere anbefalinger i bloggen hennes.

Det kan nok hende det blir et besøk til Iittala/Arabia/Marimekko Outlets også...:o)

***I tilfelle reisefølget mitt leser her: jeg looover at det ikke blir bare 'designbutikker' altså!:o)***

Hvis noen har tips til ting å få med seg i Helsinki - let me know!!:o)

7 kommentarer:

Pia sa...

Jeg trodde først det var Slottet...
Kos deg/dere i Helsinki - jeg har aldri vært i Finland, så jeg har lite tips å komme med...

Unknown sa...

Har vært i Helsinki en gang..., det var kjempeflott der, men litt språkproblemer! Mye fint å se på når det gjelder kunst, design og håndtverk!
Kanskje det er noen spennede garnbutikker der også! God tur..., når tiden for å reise kommer!

klem og god helg!

Sonja sa...

Åhh herlig med tur :) Artig å ha noe å glede seg til også! Klem

Hege F. sa...

Åååå, no blei eg bittelitt misunneleg! Men ikkje så veldig, eg satsar nemleg på at eg skal dit seinare i år! Om du får sjansen så få med deg Sveaborg, ein fantastisk plass. Ei veldig god venninne av meg vaks opp der. Var der med Regina i fjor, etter ein konferanse:

http://www.miromurr.no/havet/?p=344

Vi budde i 'Bohemian Helsinki', og der var det mange fine butikkar, blant anna garnbtikkar. Spør Regina, ho handla og huskar sikkert kvar butikkane var ;-)

Eli sa...

Så kjekt da Ellen! :) Har aldri vært i Finland men kunne godt tenke meg å reise dit (og!) Klem

banglamarie sa...

Så utrolig kjekt!! Helsinki står på vår liste, men vi har ikke kommet oss dit enda. Gleder meg til å høre om din tur og se bilder :o)

Ania sa...

Hmmm nå virket Helsinki litt fristende kjenner jeg! Jeg vil se et minialbum fra/om Helsinki innen en uke etter hjemkomst! :p