mandag 23. januar 2012

Pulsvarmere - oppskrift

Noen spurte meg om oppskrifta på pulsvarmerne med striper. Den er så enkel at det knapt kan kalles oppskrift, men jeg har nå skrevet det ned, så jeg kan jo like godt legge den ut her.
Garn: Tynt alpakkagarn (jeg har brukt Sandnes Mini Alpakka (rosa) og Drops Alpakka (grå))

Legg opp 63 masker på pinner nr. 2,5 (jeg bruker rundpinne).
Hvis du vil ha kortere pulsvarmere, legg opp færre masker - men antallet må være delelig på 4 minus 1 maske (16x4=64, så da tar jeg 1 maske mindre enn det). Mine ble ca. 17,5 cm lange.

1. pinne: Strikk rettmasker pinnen ut.
2. pinne: Strikk 3 rettmasker, *ta 1 maske løst av, strikk 3 rettmasker* Gjenta fra * til * pinnen ut.

Gjenta disse to pinnene til lappen er bred nok til å passe rundt håndleddet.
Fell av og sy sammen fra vrangen. Pass på at stripene møtes når du syr sammen.

5 kommentarer:

to vrange sa...

Kjempefine! Flott effekt med den stripen, tror sannelig jeg må strikke noen sånne! :)

Anne-Britt sa...

Tusen takk for oppskriften. De ble virkelig lekre :)

Anonym sa...

Hei. Fikk så lyst å strikke disse, men er litt usikker på hvordan du gjør det når du tar en maske løs av , tar du kast sammen med masken du løfter av?

Gerd Anne
g-ann@online.no

Anonym sa...

Hei. Prøver å strikke pulsvantene, men får ikke stripen slik som på bildet. Når jeg tar en maske løs av legger jeg tråden foran arbeidet. På baksiden ser det ut som det legger seg en stripe med rettmasker, men på ditt bilde ser det ikke slik ut. Hvordan gjør du det?

Hilsen

Gerd Anne Jørgensen
g-ann@online.no

Strikkeglede sa...

Veldig fine! Jeg har linket til deg fra vår Facebook-side.