mandag 25. april 2011

Har lufta symaskinen:o)

Yey! Jeg fikk sydd i påska! 1. påskedag var jeg aleine hjemme (siden ungene ikke ville være med meg ned fra fjellet på lørdag), og siden sola nekta å komme fram, så fant jeg fram stoff og symaskin og lim og diverse metallgreier og satte igang. Jeg fant en tutorial her, og det var til stor hjelp. Min aller første lille pung ble denne gule, av en bonusbit som jeg fikk da jeg bestilte stoff fra kalla på etsy.
 Jeg tok ikke mål av den ferdige pungen, men siden låsen er 10 cm bred, så er den vel ca 15 cm høy, vil jeg tro. Jeg har gitt den vekk allerede - den ble fylt med litt påskesnop og fikk være med Guro til Wales imorges.
Jeg huska merkelappen min et steg for seint, men fikk da sydd den på likevel.

Idag har jeg også fått sydd. Sola ville fremdeles ikke komme fram, så det meste av dagen gikk igrunnen med over sysakene. Fikk sydd en pung til, også det av en liten bit fra kalla.
 Denne er 12 cm høy, og låsen er 7,5 cm bred.
Og siden jeg var så godt igang, så gikk jeg igang med et litt større prosjekt også - ei veske. Hadde to biter av dette (rust)røde stoffet, som matcher den lille pungen. Brukte et mønster jeg har kjøpt på Stoff&Stil en gang, og tilpassa det litt til stoffbitene mine. Bambushåndtakene hadde jeg óg liggende fra tidligere veskeplaner. Det var mildt sagt en utfordring å få sydd håndtakene inn, men det gikk!:o)
Størrelsen på veska (lagt flatt): 45 cm bred, 36 cm høy (m/håndtak)
Inni veska er ei lita lomme - til nøklene eller mobilen eller sminken eller andre ting man trenger å finne i ei fart:o)
Og sånn kan det se ut når man står oppi sofaen og tar bilder av seg sjøl;o)

De fine stoffene jeg har brukt er det altså Hitomi fra Japan som har laga med silketrykk. Hun har butikken kalla på etsy. Jeg digger både mønstrene og de utrolig fine fargene hun bruker! Kommer nok til å bestille mer derfra snart. Stoffene er av den stødige sorten, forresten, hvis noen lurte.

Metallåsene er også kjøpt på etsy - fra denne selgeren. Tok ei stund å få pakken fra Hong Kong - mellom to og tre uker, tipper jeg.  Venter på en pakke til, fra en annen selger i Hong Kong.

******
I've made my very first purses! So happy that I finally got to it!:o)
For the small purses I used this tutorial - very helpful. For the bigger purse I used a pattern I had from before, and adapted it a bit to fit my pieces of fabric. The beautiful fabrics are made by Hitomi, who has the shop kalla on etsy.com. They are hand screen printed, and I love all her designs and lovely colours! I'll be ordering more soon, for sure!

The purse frames are also from etsy - from this shop. It took a lot longer to get the metal stuff from Hong Kong than the fabrics from Japan though.

9 kommentarer:

Anne-Britt sa...

Wow, så utrolig flotte ting du har sydd. Gledet meg til jeg skulle få se hva det ble, siden du skrev på FB at du hadde sydd vekk hele dagen. Digget virkelig pungene dine, spesielt den med hjerter :) Og vesken med håndtakene, du er så kreativ. Ha en fin 2. påskedag videre. Klem fra meg

Pia sa...

Der var pung og veske i boks! Eplabutikk neste?

Eli sa...

Lekkert! Dette kan du! (dette og :)) Klem

banglamarie sa...

Så lekre ting du har laget!! Tøffe stoffer og flotte punger og veske!!
Du er inspirerende!!
Gleder meg til lørdag :o)

Vibeche Bergqvist Ellingsen sa...

Så utrolig herlig da :D
Du er kjempe flink, digget både vesken og pungene :D
Klem

Monica sa...

Wow, så flink du er! Jeg er ikke overrasket, bare imponert! :)

Ania sa...

Så kule! Og så deg og, samtidig! (ok, ikke at de to tingene er motsetninger altså, haha..:p)

Hege sa...

Så utrolig kult!! Du er flink til å sy du ja!

Aquarell sa...

Kjempesøte punger! Og så kul veske, da. :)
Kjempeflott!