torsdag 17. desember 2009

Lussekatter - oppskrift

Jeg kan jo ikke la det stressinnlegget få ligge der i fred øverst i bloggen og skape stressvibber til folk som stikker innom:o)
Så her er isteden oppskrifta på lussekattene - spesielt for Marie:o)


LUSSEKATTER:

50 g gjær
175 g smør
5 dl melk
1/2 ts salt
2 dl sukker
1 g safran
1 egg
ca 1,5 l hvetemel
*****
egg til pensling
rosiner til pynt

Smelt smøret, hell i melken og varm til fingervarmt. (Hvis du bruker fersk gjær, rør den ut i litt av væsken) Ha i salt, sukker og safran og rør til det løser seg litt opp. Bland i egget, og rør i så mye mel (iblandet tørrgjær hvis du bruker det) at deigen blir smidig. Viktig: Ikke lag deigen for fast! Dekk til og la heve til dobbel størrelse. Formes til lussekatter og etterheves. Pynt med rosiner, pensle med egg, og stek på ca 225 grader midt i ovnen - ca 10 min.

Idag har jeg tatt en feriedag for å få gjort en masse her hjemme. Best å komme igang da kanskje..? På med julemusikken på full guffe og stupe inn i kaoset!:o)

4 kommentarer:

Pia sa...

Lykke til med julerydding! Vi hadde siste store stressdag i går, synes jeg kjørte i skytteltrafikk fra klokka halv tre til klokka åtte. Med ei lita, tålmodig ei som sovna i bilen.
Pepperkakedeig fra IKEA er kjøpt inn og prøvd ut. Lussekattene ser deilige ut, men tør ikke våge meg på så avanserte greier...
Ha en flott dag!

Anne-Britt sa...

He he. Lykke til med alt du skal gjøre. Sikkert lurt med en fridag nå. De lussekattene så jo bare supergode ut :) Hiver du ut en her på Hjellestad? ;) Ha en fin dag.

Grylla sa...

Lykke til med superfixe dag. Jeg hadde en av de i går og rakk over mer en jeg hadde planlagt (og det er ikke ofte) så i dag er jeg et avslappet menneske som gjemmer hodet i sandet for det faktum at jeg ikke har begynnte med pynting og baking enda :)) Julegaver og julekort under kontroll gjør underverker for sjelefreden.

Sonja sa...

Kjempeflott at du fikk bort stress innlegget :)
Jeg trenger nok oppskriften til lussekatter til neste år!
Klem