onsdag 23. mars 2011

Stoff fra Japan

Kalla heter en stoffdesigner som holder til i Japan og selger fine stoffstykker på etsy.com. Jeg har kjøpt et par biter av henne før en gang, men de forsvant før jeg fikk fatt i dem (Tom, opprevet konvolutt slengt innafor gatedøra - post-tyv-slask? Ikke vet jeg, men det var surt!) Men denne gangen gikk det bra!
Det var de to største stykkene ('Tatami' i fuchsia og 'Katsura' i rødt) jeg bestilte, fikk med et par småbiter som bonus:o) Har tenkt å sy meg et par små vesker, og punger av de minste bitene - sånne med metallås på.  Må bare få ut fingeren... Har litt høy terskel når det gjelder sying. Det er mye enklere å sette seg med strikke- eller hekletøyet. Ikke noe forarbeid er påkrevet. Jeg liker ikke forarbeid. Skrive kladd, strikke prøvelapp, tråkle før man syr - alt er like kjedelig!! Jeg kan til nød strekke meg til å feste stoffet med noen knappenåler så det holder seg på plass... Så jeg blir nok aldri noen stor skredder;o) Men noen veldig enkle vesker må jeg vel klare!?
Og nå har jeg jo sagt at jeg skal det! Fortsettelse følger - håper jeg...

*****
Og så et lite svar på en kommentar på det forrige stripegenserinnlegget:
Jeg har et lite spørsmål til deg: Hvordan fester du trådene når du strikker en genser med så brede striper? Jeg er veldig glad i striper, men synes plaggene blir så "rare" i siden når stripene er så brede at jeg må feste trådene etter hvert fargebytte. (med tynne striper følger jo tråden oppover)
Svaret er at jeg drar tråden med meg på disse stripene også. Surrer den rundt den tråden jeg strikker med minst én gang pr. rapport, så ikke den løse tråden blir for lang. 
Sånn ser det ut på gensere, på vranga og retta:
Som du kanskje ser har jeg festa tråden noen ganger også. Det er greit å bruke de trådene til å snurpe sammen litt i sida når man likevel skal feste dem, siden det kan bli litt vel løst her og der. Med dette garnet er denne metoden tilstrekkelig holdbart iallefall - og tilstrekkelig pent, ifølge mine krav:o)

3 kommentarer:

Hobbykrabbe sa...

Takk for tipset! Det blir jo veldig fint. Da skal jeg prøve det neste gang.

Ann-Kristin sa...

Riktig! det er så sant så sant! eg har ikkje heilt skjønt kvifor eg strikker meir enn eg syr på maskina, maskinsying gjer jo så mykje raskare resultat! Men det er som du skriver; forarbeidet er så kjedelig! Eg kladda heller aldri stilane mine når eg gjekk på skulen; vi får vere gode nok i første omgang!

Monstermønster sa...

Samme forhold jeg har til symaskinen. Har stoffer og symaskin klar, men det er lettere å gripe til strikkepinnene når jeg bare har litt tid innimellom.